Dag för dag program; Costa Rica 2015.

Vi ber er observera att såväl pris som färdplan är preliminära och kan komma att ändras p.g.a. omständigheter utanför vår kontroll som t.ex. ändrade valutakurser, tidtabeller, myndighetsdirektiv, strejker, väder, överbokningar etc.

Vill ni följa med kan ni boka plats HÄR. Eller titta under fliken “Följ med..”

Dag – för dag Costa rica jan 2015.

Dag 1 – Hotel Bougainvillea (1 natt)

Hotel Bougainvillea ligger i utkanten av San José, så det är ingen lång transfer från flygplatsen. Hit kommer vi sent på kvällen och tillbringar vår första natt. Här finns en riktigt stor hotellträdgård där vi möter de första fåglarna i den Costaricanska faunan; det kan vara Great Kiskadee, Clay-coulored Robin, Hoffman´s Woodpecker, kanske de första kolibrierna, sannolikt Rufous-tailed Hummingbird, någon Ground-sparrow eller rentav en Turquoise-browed Motmot.

Efter en inledande morgon här, påbörjar vi resan mot Stilla Havet.

Måltider på flyg.

Dag 2- dag 4 Villa Lapas (2 nätter)

Vi startar vid den något mer turistiska delen av Costa rica med en lodge nära Stilla havskusten som också ligger nära Carara National Park. Här vandrar vi på stigar i regnskog och tittar efter arter som Laughing Falcon, Royal Flycatcher, Pale-billed Woodpecker, mystiska Black-faced Anththrush och Dot-winged Antwren för att nämna några. Chans även på flera av de mycket speciella små manakinerna som kan ha ett litet spel för sig.

Men även på/ vid lodgen Villa Lapas finns chans till åtskilliga spännande upptäckter, även över frukosten och vid poolen ser man fågel här. Stora arapapegojar flyger omkring mellan trädtopparna och skränar, kungsfiskare fiskar i floden, Tropical Gnatcatcher, nordamerikanska flyttare som Northern- eller Louisiana Waterthrush, Rose-breasted Grosbeak och Painted Bunting kan ses på gräsmattorna mellan husen, fruktträden kan locka tukaner och trogoner. Härifrån gör vi också en båt-uflykt på Rio Tarcoles med chans på Striated Tiger Heron, m.fl. vattenfåglar.

Frukost, lunch och middag.

Dag 4-7 Ensenada (3 nätter)

Ensenada är en mindre och mer ensligt belägen lodge ännu närmare havet. Här har vi utsikt över Nicoya-bukten så vi ser inte Stilla havets horisont och det är tidvattenszoner med mangrovebeväxta stränder så ingen öppen beach heller, men desto mer fågel. Här gör vi en båtutflykt  längs mangroven och försöker få fram specialiteter som Panama Flycatcher, Mangrove Warbler, Mangrove Hummingbird, m.m.

Här finns hägrar, bruna pelikaner, tärnor och måsar vid stranden, Nordamerikanska vadare i salinerna en bit bort efter en skön vandring och en hel del spännande fåglar i träden runt lodgen, t.ex. Eastern Meadowlark, Turquoise-browed Motmot  och flera arter gyllingar som Spot-breasted-, Streak-backed och Orchard Oriole. Kanske seglar en Black Mangrove Hawk över lodgen. Dessutom chans på Three-wattled Bellbird och ytterligare kolibrier. På kvällen kan vi lysa efter Pacific Screech-Owl strax utanför terassen och Spectacled Owl kan åtminstone höras. Kanske ett bältdjur prasslar i de torra löven vid stigens kant.

Frukost, lunch och middag.

Dag 7-9 Heliconias lodge (2 nätter)

Heliconias lodge är resultatet av både ett bevarandeprojekt och en familjekooperativ satsning på eko-turism. Lodgen ligger med utsikt mot vulkanen Tenorio och i floden Celestes närhet samt är omgiven av 180 hektar bevarad regnskog och molnskog.

Här tittar vi efter svårsedda specialiteter som Ornate Hawk Eagle, Tody Motmot, Black-eared Wood-quail  och Rufous-vented Ground Cuckoo och botaniserar bland kolibrier, tangaror, manakiner såväl som nordamerikanska flyttare som sångare och vireos. I själva regnskogen kan vi också hitta Antbirds, Woodcreepers, flera arter hackspettar, däribland Cinnamon Woodpecker. Flera av de här arterna är svåra att se på andra håll längs rutten så det här blir ett spännande stopp.

Frukost, lunch och middag.

Dag 9-11 (2 nätter) Rancho Margot vid Arenal Volcano

Denna gång bor vi en bit från vulkanen men åker förstås upp till the Observatory lodge med sin fina utsikt mot vulkanens topp och riktigt fina trädgårdar med blommande buskar och träd. Här är kolibrin Black-crested Coquette en av målarterna, men ett bra utbud av gyllingar (Orioles), hackspettar, flugsnappare och andra småfåglar gör skådningen här mycket givande. Vandringslederna byter miljö flera gånger och här kan man överraskas av diverse rovfåglar, nordamerikanska flyttare och inhemska godingar som Violaceous Trogon, Crested Guan, Blue and gold Tanager, m.m. Fågelmatningen brukar bl.a. locka Black-striped Sparrow, en handfull arter Tanagers och Montezuma Oropendula i busiga gäng. Är sikten bra kan flera arter rovfåglar ses från samma terrass, så här är ett av ställena vi får användning för tubkikare. Vi spanar särskilt efter snygga White Hawk och King Vulture. Trots att vi inte har flyttat oss särskilt många mil kan vi räkna med åtskilliga nya fågelarter som vi inte såg vid kusten. Vandringslederna i området kan bjuda spännande däggdjur som myrslok och flera sorters apor, samt den nyfikna näsbjörnen White-nosed Quati.

Dag 11-13 (2 nätter) Selva Verde

Selva Verde i Sarapiqui-området är en legendarisk plats bland fågelturister i Costa rica. Och det är inte för inte. Här finns La Selva biologiska station och med intilliggande Braulio Carrillo National Park kan La Selva ståta med 3.500 hektar jungfrulig regnskog. Här har vi chans på Resplendant Quetzal, Keel-billed Toucan, Great Green Macaw, Wood Thrush och inom räckhåll finns även den mytomspunna solrallen eller Sunbittern. På fågelmatningen ser vi säkert flera arter tangaror, kolibrier, Red-legged Honeycreeper och mycket mer. Platsen är också känd för reptiler och kräldjur, så här kan man titta efter den blåbyxade pilgiftsgrodan Dendrobates pumilio.

Frukost, lunch och middag.

Dag 13-15 (2 nätter) Rancho Naturalista

En mindre lodge i kanten av regnskogen och med en veranda med fågelmatning framför. Här finns en hel del kolibrier och platsen är känd för att vara ett av de bästa ställena för att se den vithättade, mörklila lilla Snowcap. Andra specialiteter för området är Tawny-chested Flycatcher, Long-tailed Tyrant, Masked Tityra, Rufous-tailed Jacamar, m.fl. Ett riktigt trevligt ställe. Även stigarna runt lodgen går i både öppnare landskap och sluten regnskog.

Härifrån gör vi också en utflykt ner till Lake Angostura och letar efter Snail Kite, Southern Lapwing, Green Ibis och flera arter i ett öppnare landskap. Har vi inte lyckas se Sunbittern tidigare så har vi ännu en chans här i området. På kvällen spanar vi efter nattskärran Common Paraque och Mottled Owl. Bland däggdjuren kan både bältdjur, ekorrar och halvapor ses.

Frukost, lunch och middag.

Dag 15-16 Savegre (1 natt)

Savegre vid San Gerardo de Dota är en härlig plats med bra kolibri-matning precis framför lodge-verandan, bland specialiteterna märks White-fronted Mountaingem, Volcano- och Stripe-tailed Hummingbird. Men här finns också mycket gott om andra fåglar som lockas till fruktträd och blommande buskar; Acorn Woodpecker, Flame-colored Tanager, Elegant Euphonia och Yellow-bellied Siskin för att nämna några. Spana uppåt efter Red-tailed Hawk och White-throated Swift. Dalgången är känd för sina Quetzaler och kanske man kan säga att här föddes Costaricas fågelturism redan på 1970-talet. Kullarna är delvis uppodlade vilket ger området en lätt europeisk prägel och bra utsikt när man vandrar uppåt. Spana efter Emerald Toucanet, Long-tailed Silky Flycatcher, Collared Redstart  och mycket mer.

Dag 16-17 (1 natt) Hotel Bougainvillea

Vi påbörjar resan tillbaks mot San José, stannar och äter på vägen och kanske blir det ett shoppingstopp också. Sedan avslutar vi där vi började och hinner säkert återse Bougainvilleas trädgård med alla sina fåglar också. Det kan mycket väl bli nya arter här trots att vi nu varit två dryga veckor i landet.

Tidigt på morgonen dag 17 går vi upp för att ta morgonflyget till New York och vidare hem. Ta gärna med bra böcker, läsplatta eller annat pyssel för resorna. Skriva artlista och resedagbok kan alltid vara trevlig, kreativ sysselsättning. Förhoppningsvis hinner vi luncha på Gallaghers steakhouse under mellanlandningen på terminal 5 på Newark som är ett kanonställe.

Frukost, måltider på flyg.