Reseberättelser

Dag 1. Sverige – Antananarivo.

Trots att flyget från Arlanda gick redan klockan 06.30 kom vi med. I Paris gick det lite sådär för reseledaren att hitta dem som inte kommit med stockholmsflyget, fast det […]

Dag 2. Antananarivo: Stadsrundtur – Andasibe.

Solen steg tidigt och några av oss hann med ett dopp i poolen före frukost och avfärd mot vår stadsrundtur i Antananarivo, Madagaskars huvudstad. Lokalt kallas den för Tana. Längs […]

Dag 3. Andasibe: Nationalparken.

Vi ger oss direkt i kast med parken Mantadia som skapats för att skydda indrin, den största av världens lemurarter. Fast det finns 11 sorters lemurer i den här parken. […]

Dag 4. Andasibe – Antsirabe.

Precis när vi packat bussen och skulle åka iväg dök en av de blåa kungsfiskarna upp utanför restaurangen. Vi kvickade oss ut på gången som tog oss närmast fågeln och […]

Dag 5. Antsirabe: Stadsrundtur – Ranomafana.

Redan före frukost är några av oss uppe och fotograferar hotellet vi bor på. Vädret är bra för det med lagom molnighet och bekväm temperatur. Det ser mäktigt ut och […]

Dag 6. Ranomafana: Nationalparken.

Regnet har fortsatt under natten och det mesta är nu blött. Efter frukost har vi tagit oss till Ranomafana och träffat Edmund och More som skall visa oss runt i […]

Dag 7: Ranomafana – Isalo.

Idag har vi utlovats en lång bussresa. Vi ska ända till Isalo men vi kommer att stanna lite här och var längs vägen . Färden börjar i molnskogen och går […]

Dag 8. Isalo: Nationalparken.

Soluppgången är mycket vacker vid vårt berg. Den som vill tar ett dopp i poolen innan frukost och andra använder tältrummens trevliga terasser. Idag skall vi vandra i Isaloparken, som […]

Dag 9. Isalo – Ifaty: Naturreservatet Reniala.

Bussen kör på en bra väg mot sydväst över ett savannliknande område. Det här är torraste delen av Madagaskar. Vi skall åka från Isalo och till Toliara/Tulear och en park […]

Dag 10. Ifaty – Toliara – Tana.

Stranden här i Ifaty är nära våra bungalows. Vi ser den nedanför en slänt och där kämpar fiskare med sina nät men de ser inte ut att få någon fångst. Fast […]

Dag 11. Tana – Tolanaro.

Varken vi eller hotellpersonalen uppskattade att äta frukost klockan 5 på morgonen. Vi fick nästan bara friterade rätter. Lite yoghurt fanns också men den var mer eller mindre djupfrusen. Energin […]

Dag 12. Tolanaro – Berenty: naturreservatet.

Dagens guide heter Benoit. Han har hjälp av Francoit, chauffören, och Patrick, lokalguiden. Mikael är också där för att hålla ordning på dem och oss i gruppen. I början av […]

Dag 13. Berenty: Naturreservatet – Tolanaro.

Det kvittrar i buskarna och kackelackan som hamnat på rygg får hjälp av oss att komma på fötter. Tidigt har vi gått iväg med guiderna för att leta aktiva djur och […]

Dag 14. Tolanaro: Lokaro.

Vi sitter i båtar som åker genom kanaler. Det är grönt på vardera sidan och svårt att förstå hur de som kör båtarna kan hitta; det är ett virrvarr av […]

Dag 15. Tolanaro – Antananarivo.

Det förvirrar oss en aning att det skall vara fri placering på dagens flyg upp till Antananarivo. Vi har intrycket att de säger lite olika om det och att vi […]

Dag 16. Antananarivo – Sverige.

Vi åkte till flygplatsen strax före midnatt och är i luften närmare ett på morgonen. Alla är vi lite sömndruckna men fulla av erfarenheter och har blivit flera vänner rikare. […]