Reseberättelser

Dag 1. Sverige – Santiago.

I Stockholm är det blött när de flesta i vårt resesällskap beger sig till flygplatsen. Vi tar plats på rad i flygplanet och gör just ingenting annat än att vi […]

Dag 2. Santiago: Stadsrundtur.

Genom fönstren ser vi ljuset komma ungefär samtidigt som kartorna framför oss visar att vårt flygplan nått luftrummet över den sydamerikanska kontinenten. Först är våra rutor tonade i blått men […]

Dag 3. Santiago – Valparaiso – Viña del mar.

Receptionisterna sa igår att frukosten öppnar 06.00 och reseledaren förde det vidare men det visade sig idag vara fel. Den öppnar klockan 07.00 och servitören blev mycket stressad och missnöjd […]

Dag 4. Santiago: Vingårdar.

Igår var det 28 grader varmt mitt i natten men nu är det rena rama köldvågen. Termometern i hissen ned till frukosten säger att vi har futtiga 27 grader ute. […]

Dag 5. Santiago: Isla Negra.

Som omväxling är vi nu alla i tid i bussen. Klockan 07.56 rullar den iväg och några minuter senare kör den fast i elledningar som hänger ned över vägen. Den […]

Dag 6. Santiago – Påskön.

Som planerat börjar vi tidigt idag. Klockan fem äter vi frukost och 05.45 hälsar Maria oss med ett glatt ”Iorana” men ingen reagerar. Det krävs några försök innan vi tar […]

Dag 7. Påskön: Ahu Tahai och Orongo.

Innan vi lämnar hotellen i Hanga Roa byts rum 111 i O’tai mot bröllopssviten. Våra vänner där hade annars behövt ha ett stort intresse för insekter för att trivas. Gatan […]

Dag 8. Påskön: Rano Raraku, Ahu Tongariki och Anakena.

På ena hotellet är frukostpersonalen en aning förvirrad och på det andra har den ovilliga delen av personalen gått i tjänst. Det går bra ändå och vi samlas i tid […]

Dag 9. Ahu Akivi och Puna Pau.

På morgonen har solen kommit tillbaka och redan klockan 7 plingar kyrkan fram en melodi. Klockan 9 samlas vi vid bussen och alla är med. Färden går ned mot stranden […]

Dag 10. Påskön.

Tupparna börjar väsnas vid 6-7 tiden och idag är det svalare än det var igår. Efter frukost hyr några av oss cyklar, andra vandrar till grottorna i närheten, ytterligare en […]

Dag 11. Påskön.

Vår andra lediga dag börjar stillsamt. Kyrkan spelar ett kort stycke klockan 8 på morgonen och man hittar de flesta av oss i gruppen vid simbassängen i hotel O’Tai eller […]

Dag 12. Påskön – Santiago.

Ungefär klockan 10 kommer Mikael och meddelar att vårt flyg nu fått den preliminära avgångstiden 19.10. Det är 4 timmar senare än vad våra biljetter säger. Han försöker ordna så […]

Dag 13. Santiago –

Klockan 01.50 landar vi och 02.30 är vi på väg mot hotellet. Sergio kör och Maria är med oss igen. Incheckningen snabbas på genom att reseledaren går i god för […]

Dag 14. – Sverige.

I De Gaulle-flygplatsen i Paris kommer vårt flyg till terminal 2E och gaterna som börjar på K. Vi följer strömmen mot andra entréer och terminaler. Genom säkerhetskontrollerna går det bra […]