Reseberättelser

Dag 1. Sverige – Wien

De av oss som lämnade Sverie med morgonflyget från Arlanda hade en lindrig flygning till Wien men där fick vi invänta vår vän från Portugal och kunde konstatera att flyget […]

Dag 2. Wien

Efter frukost träffade vi den svenska lokalguiden Birgitta och chauffören Neshu på kajen och åkte på en stadsrundtur med dem. Solen har tagit sig upp och börjar värma oss när […]

Dag 3. Bratislava

Klockan 9 samlas vi på kajen i Bratislava för att följa med guiden Jana på en rundtur i staden. Hon tar med oss till ett litet tåg på gummihjul och […]

Dag 4. Budapest

Idag anlände skeppet strax före frukost och förtöjdes vid Nehru-parken. När vi ätit klart och gjort oss redo gick vi genom parken till en buss. Utanför den träffade vi lokalguiden […]

Dag 5. Budapest

Enligt väderprognosen skall det bli 26 grader varmt idag men det är svalt och himlen är täckt av gråa moln när några av oss äntrar bussen för att åka på […]

Dag 6. Mohac och Pec

Under frukosten anlände vi i Mohac i sydöstra Ungern och regnet från i natt blev starkare kort innan klockan 9.00 men vi lyckas ta oss till bussen mot staden Pecs. […]

Dag 7. Vukovar och Novi Sad

Vi åt frukost vid kajen i kroatiska Vukovar och gick sedan på en rundtur där till fots. Guiden var en festligt sarkastisk ung man vid namn Domgoj, vilket förenklades till […]

Dag 8. Belgrad

Morgonen började med att vi upptäckte att Mikael råkat lura några av oss att ställa om klockan så att vi steg upp upp en timme för tidigt. Efter frukost märkte […]

Dag 9. Järnporten

Idag färdades vi med båten hela dagen. Vi åt frukost medan solen steg på himlen och det som fortfarande syns av borgen Golubac (betyder duva på serbiska) gled förbi på […]

Dag 10. Vidin

Idag vaknade vi i Vidin, Bulgarien och började dagen med att gå runt i staden. Vandringen följde muren som skall skydda staden mot fiender och översvämmningar. Över oss hänger både […]

Dag 11. Bukarest – Sverige

Idag är många ivriga att kliva av skeppet här samtidigt som personalen försöker göra det möjligt. Turnu Magurele är en liten ort och Kaptenen ber Mikael och den danske guiden, Poul, att säga […]